The grand style is not only a question of integrating time
but also harmony. In Expérience rat (1974), for example,
before considering the horror of the subject, it’s essential
to note that the painter began by covering his bare canvas
with titanium white. He then spread black paint on this
white paint. The blending nourishes the black and creates
nuances of grey, not to produce a pleasant optical effect
but to accomplish a harmonic visual logic. Velickovic uses
colour with parsimony, to prevent the temptation of the
decorative. He refuses ‘the small and fleeting’ (Nietzsche)
beauty and appears to have, since taking part in the Venice
Biennial in 1972, created an alternative painting to Pop Art
and Hyperrealism.
Le grand style n’est pas seulement affaire d’intégration du
temps, mais aussi d’harmonie. Dans Expérience rat (1974)
par exemple, avant de considérer l’horreur du sujet, il
convient de discerner que le peintre a commencé par recouvrir
sa toile vierge de blanc de titane. Il a répandu ensuite
sur ce blanc du noir. Le mélange nourrit le noir et crée
des nuances de gris, non pas pour produire un effet optique
séduisant, mais pour atteindre une logique picturale harmonique.
Velickovic utilise la couleur avec parcimonie de
manière à écarter la tentation du décoratif. Il refuse la beauté
« petite et brève » (Nietzsche) et apparaît, depuis sa participation
à la Biennale de Venise en 1972, comme l’inventeur
d’une peinture alternative au pop art et à l’hyperréalisme.
S'ABONNER AUX NOUVELLES DU FONDS
FHEL
POUR LA CULTURE
AUX CAPUCINS
29800 LANDERNEAU (FRANCE)
02 29 62 47 78